Odżywianie w ostrej fazie choroby krytycznej ad 8

Wykazano, że kwasy tłuszczowe n-3 obecne w oleju rybim mają działanie przeciwzapalne, kwasy tłuszczowe n-9 obecne w oliwie z oliwek mają bardziej neutralny efekt immunologiczny, a kwasy tłuszczowe n-6 w oleju sojowym są prozapalne. 47 Na podstawie niskich stężeń kwasów tłuszczowych n-3 u pacjentów z ostrym uszkodzeniem płuc i prozapalnymi właściwościami kwasów tłuszczowych n-6, hipotetyczny profil składników odżywczych dla takich pacjentów miał hipotetycznie przyczynić się do rozwoju lub pogorszenia ostrego płuca zranienie. W trzech pionierskich badaniach, w których uczestniczyło łącznie 411 pacjentów, zmodyfikowany program żywienia dojelitowego o zwiększonych proporcjach kwasów tłuszczowych n-3 do kwasów tłuszczowych n-6 spowodował zmniejszenie częstości zgonów i niewydolności nowego narządu, a także skrócenie czasu pobytu w OIOM w porównaniu z programem żywienia opartym na lipidach obecnych w oleju kukurydzianym lub rzepakowym21. Późniejsze badanie wykazało podobne efekty kliniczne u pacjentów z posocznicą.22 Najnowsze i największe badanie, badanie OMEGA, zostało przedwcześnie przerwane z powodu marność, gdy nie wykazało korzyści z podawania dożylnego kwasów tłuszczowych n-3 oraz suplementów antyoksydacyjnych u 272 pacjentów.31 Ponadto, w tym badaniu wykazano mniej dni bez respiratora i dłuższy pobyt w OIOM wśród pacjentów w grupie n-3. Nie wykazano, aby preparaty do podawania pozajelitowego na bazie oleju z ryb przynosiły korzyści pacjentom w OIT (48), a stosowanie oliwy z oliwek (kwas tłuszczowy n-9) w porównaniu z olejem sojowym nie miało wpływu na zapalenie ani wyniki w badaniu z udziałem 100 pacjentów na OIOM.23 Obecnie brak wysokiej jakości dowodów wyklucza wszelkie zalecenia dotyczące stosowania określonych lipidów u pacjentów w stanie krytycznym.
Wybór mikroelementów
Mikroelementy (składające się z pierwiastków śladowych, witamin i elektrolitów) są podawane krytycznie chorym pacjentom, aby zapobiec niedoborom i związanym z tym powikłaniom. Po wyczerpaniu zapasów mikroelementów w czasie głodu, reinicjacja odżywiania może doprowadzić do syndromu ponownego podania, najczęściej demaskując niedobory tiaminy, potasu i fosforanu, które mogą powodować potencjalnie śmiertelne komplikacje, takie jak niewydolność serca, kwasica mleczanowa, arytmia i niewydolność oddechowa .49 W związku z tym rutynowe podawanie dożylnych mikroelementów jest uzasadnione w ostrej fazie choroby krytycznej, dopóki nie zostanie osiągnięte pełne spożycie dojelitowe.
Zalecono podawanie farmakologicznych dawek pierwiastków śladowych (selenu, miedzi, manganu, cynku i żelaza) oraz witamin (E, C i beta karoten) w celu zmniejszenia oksydacyjnego uszkodzenia komórek i niewydolności narządów u pacjentów w stanie krytycznym. Pomimo zachęcających wyników z metaanalizy wczesnych badań, 50 odpowiednio napędzanych, wysokiej jakości, randomizowanych, kontrolowanych badań nie wykazało takich korzyści.19 Suplementacja selenu może być korzystna w populacjach, w których występuje niedobór selenu, i potencjalne korzyści jest wspierany przez ostatnią metaanalizę.20 Dlatego jest możliwe, że czynniki takie jak dawka, obecność lub brak niedoboru przed wystąpieniem choroby oraz rodzaj krytycznej choroby mogą decydować o korzyściach z interwencji.20
Tabela 2
[patrz też: stomatologia tychy, mielona kolendra, klinika okulistyczna wroclaw ]

Powiązane tematy z artykułem: klinika okulistyczna wroclaw mielona kolendra stomatologia tychy