Miejscowa terapia nitroglicerynowa dla szczelin odbytu i owrzodzeń

Nerwy mięśniowe unerwiające mięsień zwieracza wewnętrznego odbytu wytwarzają i uwalniają tlenek azotu, 1,2 przekaźnik chemiczny, który pośredniczy w rozluźnieniu tego mięśnia.1 Zaburzenie regulacji tlenku azotu może leżeć u podstaw hipertoniczności zwieraczy odbytu, związanej ze szczelinami odbytu i owrzodzeniami. Nitrogliceryna, która jest lokalnie metabolizowana do tlenku azotu, obniża średni nacisk spoczynkowy zwieracza odbytu po zastosowaniu zewnętrznym do odbytu.3 Badanie pilotażowe 15 pacjentów wykazało, że miejscowy nitroglicerynę był użyteczny w leczeniu szczelin odbytu i owrzodzeń.4.
Czterdziestu pacjentów z pęknięciami odbytu (26 kobiet i 14 mężczyzn, średni wiek, 38 lat) i 14 pacjentów z wrzodami odbytu (9 kobiet i 5 mężczyzn, średni wiek, 41 lat) zostało zwerbowanych do udziału w próbie 0,3 procent maści z nitrogliceryną, stosowane miejscowo do odbytu. Badanie to zostało zatwierdzone przez instytutowy zespół kontrolny Szkoły Medycznej Mount Sinai. Po ustaleniu rozpoznania szczeliny odbytu lub owrzodzenia, poproszono pacjentów o ocenę bólu odbytu w skali od 0 do 10, przy czym 0 oznaczało brak bólu i 10 silnych bólów. Około 200 mg maści zastosowano zewnętrznie do kanału odbytu przez badacza. Pięć minut później pacjenci zostali poproszeni o ponowną ocenę bólu.
Średnie (. SD) oceny bólu przed i po leczeniu wynosiły odpowiednio 4,8 . 2,5 i 1,4 . 1,4 (różnica, 3,4; przedział ufności 95%, 2,7 – 4,0; p <0,001). Czterdzieści sześć (90 procent) spośród 51 pacjentów, którzy byli w stanie ocenić swój ból ilościowo, miało pewną ulgę z nitrogliceryną. Pacjenci zostali następnie poinstruowani, aby kontynuować leczenie nitrogliceryną co najmniej cztery razy dziennie, a także po każdym ruchu jelit. Sugerowano również dietę bogatą w błonnik, uzupełnioną o nasiona psyllium w razie potrzeby. Pacjentów pytano o ich ból i poddawano ponownej analizie co 1-2 tygodnie przez osiem tygodni lub do momentu, kiedy ich zmiany się zagoiły.
Trzydziestu pacjentów z pęknięciami odbytu i 11 pacjentów z wrzodowymi owrzodzeniami przestrzegało schematu leczenia i ukończyło wymagany plan obserwacji. Większość miała ulgę w bólu, gdy wystąpił ból, przez dwie do sześciu godzin po każdym zastosowaniu nitrogliceryny. Szczeliny wygoiły się w ciągu dwóch tygodni lub krócej u 9 pacjentów (30 procent), w ciągu czterech tygodni lub krócej u 21 pacjentów (70 procent) oraz u ośmiu tygodni lub mniej u 23 pacjentów (77 procent). Owrzodzenia wygoiły się w ciągu dwóch tygodni lub krócej u dwóch pacjentów (18 procent), w ciągu czterech tygodni lub krócej u trzech pacjentów (27 procent) iu ośmiu tygodni lub mniej u sześciu pacjentów (54 procent). Żaden z pacjentów nie był nietrzymany podczas leczenia. Skutki uboczne były ograniczone do łagodnych, przemijających bólów głowy u 12 pacjentów, wśród których 2 ograniczone, ale nie przerwały stosowania maści z powodu bólów głowy.
Tlenek azotu pośredniczy w rozluźnieniu wewnętrznego zwieracza odbytu in vivo i in vitro. Nitrogliceryna powoduje również rozluźnienie zwieracza, prawdopodobnie za pomocą tego samego mechanizmu. Wydaje się, że nitrogliceryna zapewnia szybką ulgę w bólu odbytu i sprzyja gojeniu się szczelin odbytu i owrzodzeń.
Stephen R. Gorfine, MD
Mount Sinai School of Medicine, Nowy Jork, Nowy Jork 10029
4 Referencje1 O Kelly T, Brading A, Mortensen N. Nerve pośredniczył w rozluźnieniu ludzkiego zwieracza odbytu: rola tlenku azotu. Gut 1993; 34: 689-693
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar