Kliniczne zarządzanie potencjalnymi warunkami związanymi z bioterrorizmem ad

Występują również gorączka i objawy konstytucyjne. Dolne dolegliwości żołądkowo-jelitowe są sygnalizowane pojawieniem się bólu brzucha, nudności, wymiotów, krwawej biegunki i rozdęcia brzucha. Wodobrzusze i zmiany zapalne w ścianie jelit mogą być obecne i widoczne podczas obrazowania. Śmiertelność może osiągnąć 60%, jeśli choroba nie jest leczona.7,10 Wstrzykiwany wąglik
Wąglik wąglika charakteryzuje się zmianami skórnymi podobnymi do tych u osób zażywających narkotyki. Zmiany te mogą szybko postępować i wymagać chirurgicznego oczyszczenia. Może wystąpić rozsiew z objawami ogólnoustrojowymi, w tym zapaleniem opon mózgowych i wstrząsem. W przeciwieństwie do wąglika skórnego, wąglik wstrzyknięty nie jest związany z tworzeniem się strupa na skórze, a śmiertelność, nawet przy leczeniu, jest znacznie wyższa i wynosi 34% .11
Wątrobowy wąglik
Najbardziej śmiercionośna forma wąglika i forma, która nastąpiłaby po zamierzonym uwalnianiu zarodników w postaci aerozolu, wąglika wziewnego wynika z wdychania bakteryjnych przetrwalników, które później kiełkują w płucach. Okres inkubacji wąglika inhalacyjnego może wynosić nawet dzień; trwało już 6 tygodni, w przypadku wybuchu Swierdłowska12; w eksperymentalnie eksponowanych małpach było to również 9 tygodni.13 Początek choroby zaczyna się od niespecyficznych objawów grypopodobnych, z wyjątkiem braku wodnicy. Po zakończeniu choroby, która trwa od kilku godzin do kilku dni, ciężka zaawansowana faza występuje i obejmuje wysoką gorączkę, wstrząs i zaburzenia oddechowe. Wąglik wąglika nie powoduje zapalenia płuc, ale mimo to może przejść do zespołu ostrej niewydolności oddechowej. Może występować krwotoczne zapalenie śródpiersia, jak również wysypka z opłucnej i osierdzia z toksynami.15 Rozprzestrzenianie się choroby na oponach z wynikającym z nich krwotocznym zapaleniem opon mózgowych jest częstym powikłaniem układowych postaci wąglika, występującym w maksymalnie 50% przypadków 16 ; ta komplikacja powoduje wyższy stopień śmiertelności. W atakach z 2001 r. Zmarły wszystkie osoby z zapaleniem opon mózgowych, co jest zgodne z innymi przypadkami.17 Tradycyjnie wąglik inhalacyjny odnotował 90% przypadek śmiertelny; jednak podczas ataków z 2001 r. liczba śmiertelnych ofiar wypadków zmniejszyła się o połowę, do 45% .6 Przyczyna zmniejszenia śmiertelności jest prawdopodobnie wieloczynnikowa i obejmuje korzyści płynące z nowoczesnej opieki krytycznej, drenażu obfitych w toksyny wysięków opłucnych oraz zastosowania terapii przeciwdrobnoustrojowych.
Rozważania dotyczące wąglików w szczególnych populacjach
Dzieci i kobiety w ciąży to populacje, które mogą wymagać szczególnej uwagi. W niedawnym systematycznym przeglądzie 20 przypadków naturalnych – z których większość była skórna – odnotowano u kobiet w ciąży, odnotowano wysoki odsetek zgonów matek i płodów.18 Nie jest jasne, czy stanowi to zwiększoną skłonność do poważnych chorób wśród kobiet w ciąży, czy stronniczość. Systematyczny przegląd 73 przypadków pediatrycznych, z których większość był skórny lub żołądkowo-jelitowy, nie wykazał znamiennych różnic w prezentacji wąglika u dzieci w porównaniu z dorosłymi. 19
Diagnostyka wąglika
Chociaż podejrzenie kliniczne ma ogromne znaczenie, do diagnozy konieczne jest potwierdzenie laboratoryjne, ponieważ objawy kliniczne wąglika mogą nakładać się z objawami innych zakażeń.
[podobne: Upadłość transgraniczna, psycholog warszawa, psycholog poznań ]