Globalne zdrowie i prawo ad 6

W miarę pojawiania się nowych wyzwań związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym integralność i efektywne funkcjonowanie WHO staje się coraz ważniejsze. WHO jednak boryka się z niewielką grupą darczyńców, którzy wnoszą około 80% całkowitego budżetu37. Terminem tego rodzaju finansowania jest pomoc wielobazowa – przeznaczenie przez darczyńców funduszy pozarządowych dla określonych sektorów, chorób lub regiony za pośrednictwem wielostronnych agencji38. Ponieważ kierownictwo WHO nie jest w stanie kontrolować większości swojego budżetu, te uzgodnienia dotyczące pomocy zagrażają postrzeganej niezależności i normatywnemu wpływowi WHO. Finansowanie jest nierozerwalnie związane z wyzwaniem budowania zdolności do wypełniania obowiązków wynikających z globalnego prawa zdrowotnego. Komitet ds. Przeglądu w 2011 r. Dotyczący funkcjonowania międzynarodowych przepisów zdrowotnych podkreślił, że w wielu krajach brakuje zdolności i nie znalazły się one na drodze do wypełnienia swoich zobowiązań39. Ten sam brak mobilizacji zasobów nękał normatywny rozwój WHO w takich obszarach, jak osiąganie ambitnych celów określonych w planach działań dotyczących chorób niezakaźnych i zdrowia psychicznego.40-42
Strategia globalnych przepisów zdrowotnych
Biorąc pod uwagę niewątpliwą potrzebę globalnej współpracy, międzynarodowe normy są uznawane za ważne globalne narzędzia zdrowotne. Trudniejsze pytanie brzmi, czy należy dążyć twardymi lub miękkimi ścieżkami do rozwiązywania problemów zdrowotnych. Debata ta rozgrywa się na forach międzynarodowych, od kontroli alkoholu i badań biomedycznych po szeroko zakrojone reformy, takie jak Konwencja ramowa w sprawie globalnego zdrowia .30,43-45 Istnieją jednak mocne i słabe strony obu podejść.
Porozumienia miękkie są łatwiejsze do wynegocjowania, a kraje mają większe szanse na przystąpienie do daleko idących norm, jeśli nie ma formalnego obowiązku ich przestrzegania. Kraje mogą zgodzić się na miękką normę bez krajowych procesów konstytucyjnych związanych z ratyfikacją traktatu. Ponadto, miękkie normy można negocjować szybciej przy użyciu mniejszej ilości zasobów. Rezolucje Zgromadzenia Zdrowia WHO stanowią główny wyraz woli politycznej i mogą prowadzić do stopniowego pogłębiania norm – wprowadzanych do prawa krajowego, przywoływanych przez organy traktatowe lub włączanych do prawa międzynarodowego. WHO ponadto buduje mechanizmy rozliczalności w miękkie umowy, z celami, monitorowaniem i harmonogramem zgodności.
Jednak rządy krajowe mogą w dużej mierze ignorować miękkie instrumenty, w związku z czym społeczeństwo obywatelskie często zachęca do opracowania traktatu30. Nie wprowadzono żadnych twardych norm, na przykład dotyczących żywności, alkoholu, aktywności fizycznej, urazów, leków przeciwbólowych lub zdrowia psychicznego. . Jeśli WHO działa głównie poprzez dobrowolne porozumienia, podczas gdy inne sektory rozwijają twarde prawo, osłabia to i ogranicza agencję. Społeczeństwo obywatelskie często wskazuje na obligatoryjny charakter międzynarodowego prawa handlowego i jego wiążącego mechanizmu rozstrzygania sporów, który często przeważa normy WHO46.
Nawet przy całym finansowaniu i władzy gwiazd, które weszły do globalnej przestrzeni zdrowia, kluczowe wskaźniki zdrowotne pozostają w tyle, podczas gdy różnica w zdrowiu między bogatymi a biednymi prawie się zmniejszyła. 47, 48 Ponownie zwrócono uwagę na wysiłki w zakresie stanowienia prawa przez WHO i prawo człowieka do zdrowie to kluczowe elementy postępu. Tylko zgodnie z prawem osoby i ludność mogą ubiegać się o świadczenia zdrowotne, a odpowiednie zobowiązania rządowe mogą być ustanowione i egzekwowane.
[hasła pokrewne: psychoterapia warszawa, Upadłość transgraniczna, psycholog lublin ]

Powiązane tematy z artykułem: psycholog lublin psychoterapia warszawa Upadłość transgraniczna