Dwufazowe próby bapineuzumabu w łagodnej i umiarkowanej chorobie Alzheimera

Bapineuzumab, humanizowane przeciwciało monoklonalne anty-amyloid-beta, rozwija się klinicznie w leczeniu choroby Alzheimera. Metody
Przeprowadziliśmy dwie podwójnie ślepe, randomizowane, kontrolowane placebo, badania fazy III obejmujące pacjentów z łagodną i umiarkowaną chorobą Alzheimera – jedną z udziałem 1121 nosicieli allelu .4 apolipoproteiny E (APOE), a drugą z udziałem 1331 osób bez nośności. Bapineuzumab lub placebo, o dawkach zmieniających się w zależności od badania, podawano we wlewie dożylnym co 13 tygodni przez 78 tygodni. Głównymi punktami końcowymi były wyniki 11-punktowej podskali poznawczej skali oceny choroby Alzheimera (ADAS-cog11, z ocenami od 0 do 70 i wyższymi wynikami wskazującymi większe upośledzenie) i oceną niepełnosprawności dla demencji (DAD, z ocenami od 0 do 100 i więcej punktów wskazujących na mniejsze upośledzenie). W analizie skuteczności uwzględniono łącznie 1090 nosicieli i 1114 nosicieli bez nośności. Wtórne pomiary wyników obejmowały ustalenia dotyczące tomograficznego obrazowania amyloidu z emisją pozytronów z zastosowaniem Pittsburgha związku B (PIB-PET) i fosforylowanego płynu mózgowo-rdzeniowego w tau (fosfo-tau).
Wyniki
Nie stwierdzono istotnych różnic między grupami w zakresie wyników podstawowych. W 78. tygodniu różnic między grupami w zakresie zmian w stosunku do wartości wyjściowej w skali ADAS-cog11 i DAD (grupa bapineuzumab minus grupa placebo) wyniosły odpowiednio -0,2 (P = 0,80) i -1,2 (p = 0,34) badanie przewoźnika; odpowiadające różnice w badaniu nienośnym wynosiły -0,3 (P = 0,64) i 2,8 (P = 0,07) przy dawce 0,5 mg na kilogram bapineuzumabu i 0,4 (P = 0,62) oraz 0,9 (P = 0,55) przy Dawka 1,0 mg na kilogram. Głównym odkryciem bezpieczeństwa była nieprawidłowość związana z obrazem amyloidowym związana z obrzękiem u pacjentów otrzymujących bapineuzumab, który nasilił się po podaniu bapineuzumabu i liczby alleli .4 APOE, co doprowadziło do przerwania dawki 2,0 mg na kilogram. Różnice między grupami obserwowano w odniesieniu do PIB-PET i stężenia fosfo-tau płynów mózgowo-rdzeniowych u nosicieli alleli .4 APOE, ale nie u nosicieli.
Wnioski
Bapineuzumab nie poprawiał wyników klinicznych u pacjentów z chorobą Alzheimera, pomimo różnic w traktowaniu biomarkerów obserwowanych u nosicieli APOE .4. (Finansowane przez Janssen Alzheimer Immunotherapy and Pfizer; Bapineuzumab 301 i 302 ClinicalTrials.gov, NCT00575055 i NCT00574132, oraz numer EudraCT, 2009-012748-17.)
Wprowadzenie
Choroba Alzheimera, choroba neurodegeneracyjna powodująca postępującą demencję, charakteryzuje się zmianami neuropatologicznymi, które obejmują neuronowe sploty neurofibrylarne i pozakomórkowe płytki neurytyczne
[więcej w: metamina, hologramy els, psycholog dziecięcy Warszawa ]